Lightup.no er blitt en av Norges største innen belysning

Lightup.no er i dag en av norges største nettbutikker innen belysning. Siden tidlig i 2014 har nettbutikken hatt sitt varelager under Colliflows tak.

Lightup.no Martin Erlandsen 2 658x381

Lightup.no er i dag en av Norges største nettbutikker innen belysning. Siden tidlig i 2014 har nettbutikken hatt sitt varelager under Colliflows tak. For en tid tilbake publiserte ehandel.com et intervju med Martin Erlandsen, som er gründer og eier av belysningssuksessen.


Artikkelen er hentet fra ehandel.com


Lightup.no: Elektrikerens lyse idé fikk ham til å skinne i egen bedrift

– Det beste med egen nettbutikk er å kunne påvirke et marked som tidligere var overpriset og med et dårlig utvalg, sier lysmesteren Martin Erlandsen.
Han så for seg en lysende karriere som elektriker. Men skjebnen ville ha det til at Martin Erlandsen skulle ende opp på en helt annen hylle, selv om fellesnevneren fortsatt må sies å være elektrisitet.

– Etter fem år innen faget ønsket jeg å drive for meg selv. Ikke som elektriker, men noe helt nytt og annet, sier Erlandsen til eHandel.com.

Han hadde en kompis som drev nettbutikk, og han fant ut at han kunne tenke seg å følge i hans fotspor.

–  Jeg så at markedet manglet en god nettbutikk med riktig utvalg til riktig pris. Så da startet jeg opp nettbutikken Lightup.no.

 

To år med to jobber

I to år jobbet han som elektriker på dagtid og nettgründer på kveldstid. Et bevisst og intenst valg som varte og rakk inntil hans yngste datter var på vei.

– Da hun var var på vei måtte alt stokkes om. Alt dreide seg ikke lenger bare om meg. Nå skulle jeg bli pappa, og jeg hadde i praksis to fulltidsjobber. Det gikk ikke, sier Erlandsen, som da valgte å legge bort elektroverktøyet på ubestemt tid og satse for fullt på gründerdrømmen.

Jeg har sett altfor for mange interiørglade mennesker som har brent seg på dette, og gått under etter kort tid.

– Det viste seg å være en smart idé da Lightup.no har blitt en av Norges største nettbutikker innen belysning, sier han fornøyd.
Veien fra elektriker til å selge lys og lamper var relativt kort.

 

 

Lightup Martin Erlandsen

SER LYST PÅ TILVÆRELSEN: – Slik kan det arte seg når jeg mottar en ny bestilling på mobilen, sier lysmesteren. Foto: Privat

 

 

– Som nevnt tidligere manglet det en god nettbutikk med det riktige utvalget og de riktige prisene. Jeg som selv var i bransjen visste hva kundene ville ha, og hadde den nødvendige kunnskapen om belysning, forteller Erlandsen.

 

Store ambisjoner

I fjor omsatte Lightup for drøyt 11,2 millioner kroner, og satt igjen med et resultat før skatt på 186 000 kroner. Erlandsen har som mål å bikke 15 millioner i omsetning i år.

– Vi ligger foreløpig godt an til å nå det målet, sier Erlandsen, som også har som mål at de ikke bare skal være størst, men også best.

–  Det vil si at vi yter god service, har rask leveringstid og har gode priser til alle.

Det Sandnes-baserte selskapet har to ansatte, og lageret har de outsourcet til Colliflow i Skien.

– Dette gir oss et stort spillerom da vi aldri er begrenset av lagerplass eller lagerpersonell. Det gjør at vi to i Sandnes kan fokusere på god kundeservice og den daglige driften.

– Du har holdt på i noen år. Har du noen gode råd å komme med til nystartere?

– Til andre som ønsker å starte opp egen bedrift så anbefaler jeg å gjøre en konkurrentanalyse og en markedsanalyse. Jeg har sett altfor for mange interiørglade mennesker som har brent seg på dette, og gått under etter kort tid. Det er mange om beinet i denne bransjen, og de nystartede har vanskelig for å konkurrere med de store og etablerte. Man må kunne tilføye markedet noe nytt om man vil overleve i denne bransjen, sier Erlandsen.

 

 

 

Lightup lager Colliflow

LIGHTUP LAGER: Alt som sendes ut av varer fra Lightup kommer fra dette lageret i Skien. Foto: Colliflow

 

 

– Vår største utfordring er å bli kjent fort nok

Erlandsen er veldig detaljorientert. Flere ganger har han sett at små endringer på nettsiden kan gi store resultater.

– Vi elsker å se effekten av hvordan små forandringer på nettsiden eller markedsføringen kan påvirke salget. Vi elsker forandringer og å være innovative. Vi prøver derfor ofte ut nye ting på nettsiden for å skape den beste kundeopplevelsen. I denne bransjen endrer ting seg kjapt, og vi er derfor alltid hands on med gode systemer i bakhånd som fungerer, sier Erlandsen.

Jeg så at markedet manglet en god nettbutikk med riktig utvalg til riktig pris. Så da startet jeg opp nettbutikken Lightup.no.

Erlandsen har som de fleste oppstarterer jobbet livet av seg – da særlig i den første perioden. Ferier, fritid, sosialt samvær og familie har gjerne måtte vike plassen for bedriftens eksistens i den kritiske oppstartsfasen. Likevel; han trives godt med valget han har gjort.

Selv om det flere år senere fortsatt stadig dukker opp utfordringer han må håndtere. Som det å skape en god ROI.

– Vår største utfordring er å bli kjent fort nok. Våre kunder handler sjelden på impuls, og det kan til tider være utfordrende å skape en god ROI i enkelte kanaler, sier Erlandsen.

ROI er en forkortelse for det engelske uttrykket «Return on Investment», og brukes ofte i markedsføringssammenheng for å forklare hvor mye man får igjen for hver brukte markedsføringskrone.

 

Mange savner en fysisk butikk

– Hvordan er det egentlig å drive nettbutikk i Norge?
– Det er selvsagt noen utfordringer med å drive ren nettbutikk, humrer Erlandsen før han fortsetter:
– Mange kunder ønsker en fysikk butikk hvor de kan komme å se og kjenne på produktene. Derfor har vi et bra tilbud som gir kundene våre fri retur hvis produktene ikke er som forventet. Dette er noe vi føler er et godt tilbud til våre kunder. Det er selvfølgelig ikke lett å kjøpe et produkt uten å ha sett det på forhånd. Derfor forsøker vi å gi all den informasjonen som er mulig, samt fri retur, slik at våre kunder skal føle seg tryggere på sitt kjøp, sier lysmesteren avslutningsvis.

rune wright

Rune Wright Lia

Logistikkrådgiver

Vil du dra nytte av å outsource lageret?

Ta kontakt for en uforpliktende gjennomgang av din logistikk.

Send e-post

Ønsker du å finne ut av hva outsourcing av lageret kan bety for din virksomhet?

Få en kostnadsfri og uforpliktende gjennomgang av din logistikk. Gjør det enkelt å vurdere dagens situasjon og få oversikt over potensialet i å sette ut lageret.

Kom i gang