Mens du undersøker levererandører til lager og logistikk, vil du sannsynligvis komme over termene 3PL, 4PL og 5PL som står for tredjeparts logistikk, fjerdeparts logistikk og femteparts logistikk. Mens 3PL er mye mer vanlig, er alle begrepene knyttet til outsourcing av logistikktjenester. I denne artikkelen ser vi på de store forskjellene mellom en 3PL, 4PL og 5PL for å hjelpe deg med å avgjøre hva som er mest fornuftig for virksomheten din.
Hva er logistikk?
Kort forklart er logistikk administrasjon og planlegging av hvordan materialer og produkter i din bedrift skal håndteres. For eksempel lagring, frakt og administrativ oversikt over returer og beholdning.
Logistikk handler i bunn og grunn om god planlegging. God planlegging kan blant annet føre til kostnadskutt og opplevelsen av en smidig prosess for både deg og dine kunder.
Godt planlagt logistikk og effektiv gjennomføring er avgjørende for bedriftens suksess. Dårlig planlegging kan i motsetning føre til at både din bedrift og dine kunder opplever store problemer under kjøp, salg, lagring og levering.
Ingen ønsker forsinkelser og dårlig oversikt over prosessene i en forsyningskjede.
God logistikk gir deg mer kontroll og bedre oversikt.
Hva er forskjellen på de forskjellige logistikkbegrepene?
Skal du starte nytt firma, driver nettbutikk eller har du en virksomhet som driver med lagring, eller distribuering av produkter? Da vil du fort komme over terminologier som 1PL, 2PL, 3PL, 4PL og 5PL.
Som bedriftseier ønsker du å sørge for at du utnytter ressurser på best mulig måte. Derfor er det viktig å finne den riktige kombinasjonen av logistikk og logistikktjenester for din bedrift.
Hvilke logistikktjenester din bedrift trenger kommer helt an på type kunder, størrelsen på bedriften og ressursene dere har og trenger. Derfor er det greit å starte med å definere alle de fem logistikk partene som oftest omtales.
Definisjon av 1PL, 2PL, 3PL, 4PL og 5PL
1PL
Er en leverandør som holder til i et avgrenset område, som ofte er den lokale eksperten i sitt område. En-parts logistikk vil altså si at det ikke er noen ytre partnere for logistikk involvert. Det er kun to kontaktkilder: bedriften og kunden. Dette kan være direkte til privatpersoner eller til bedrifter som skal selge varene du produserer.
Leverandør -> Kunde
2PL
En 2PL er en leverandør som distribuerer til et større område. Da varer og produkter går direkte fra leverandør til kunde i 1PL, vil det med 2PL oppstå kontakt mellom kunden og andreparts logistikkleverandøren. Dette vil som oftest være en partner på frakt.
En fraktleverandør eller transportør er altså det man snakker om når man ser etter en 2PL leverandør.
Skal produktene fraktes til kunder som er lenger unna virksomheten din, vil en 2PL leverandør sørge for deler av eller hele transporten fra produsent til kunde. For eksempel er dette selskaper som Posten, Bring, Helt hjem og PostNord.
Leverandør -> Frakt -> Kunde
3PL
En partner på tredjepartslogistikk tilbyr det samme som 2PL, bare enda mer. Med tredjepartslogistikk er det større fokus på en mer personlig tilpasset prosess for både deg og dine kunder. Det vil si at logistikken er formet mot spesifikke behov.
3PL innebærer at tredjepartsleverandøren kan motta, lagre, pakke og sende ut varer og produkter til dine kunder.
Leverandøren trenger hellera ikke ha sitt eget lager, men bruker 3PL leverandørens lager, som håndterer både lagring, frakt, retur og gir deg oversikt over beholdning.Dette kalles outsourcing. Da 1PL og 2PL er insourcing.
3PL leverandører tilbyr også ekstra ressurser. Ofte vil dette innebære integrasjon for ditt ordresystem eller nettbutikkplatform. På den måten kan du automatisere varelager og distribusjon, og dine kunder får en sømløs opplevelse når de handler.
Leverandør -> 3PL mottagelse/ lagring/ pakking/ utsendelse -> Kunde
4PL
En partner på fjerdepartslogistikk tar for seg flere andre viktige elementer i større forsyningskjeder. For eksempel allokering og datamodeller. En 4PL danner et større bilde og hjelper med styring i hele forsyningskjeden og kan i tillegg tilby det samme som 3PL.
Fjerdepartslogistikk-partneren vil altså ta på seg en mer strategisk og sentral rolle i prosessen fra produksjon til kunde. Via mer avansert analyse av datamateriell.
5PL
En femteparts logistikkleverandør vil tilby komplett logistikk inkludert administrering av forsyningskjedens til din bedrift. 5PL leverandøren tilbyr bistand innenfor alle logistikk feltene.
En femteparts logistikkleverandør bruker en fullt integrert logistikkløsning. Ofte med hjelp fra eksterne tjenesteleverandører. For å holde styr og kontroll på disse eksterne tjenesteleverandørene er det et stort fokus på gode IT- og datasystemer. Disse tjenesteleverandørene vil også være 2pl, 3pl og 4pl leverandører.
5PL er gunstig for bedrifter som trenger 2pl, 3pl og 4pl tjenester, men som da igjennom en 5pl leverandør får hjelp til å holde styr på alle delene av forsyningskjeden. På denne måten optimaliserer en 5PL leverandør samarbeidet mellom de andre logistikk partene.
Hvilke logistikktjenester burde din bedrift eller nettbutikk ha?
Nå som vi har definert de forskjellige logistikk feltene og du har et godt overblikk over hvilke ressurser som er tilgjengelig, er det på tide å velge riktig leverandør for deg. Her kommer 5 viktige spørsmål som kan hjelpe deg bestemme.
1. Trenger bedriften i det hele tatt logistikk leverandør?
Svaret her vil være forskjellig fra bedrift til bedrift. Uansett, ja eller nei, må bedriften tenke på logistikk. En stor bedrift som distribuerer til et større areal og har en stor kundegruppe, kanskje til og med internasjonalt. Vil trenge flere logistikk partnere en det en lokal bedrift, som kun sender lokalt vil trenge. Her er det større fleksibilitet med at bedriften muligens kan frakte varer selv med egne budbiler eller varebiler.
Har du en bedrift med fokus på større arealer eller internasjonale kunder? Da vil du antagelig ikke ta ansvaret for å frakte varen selv. I mange tilfeller vil det være vanskelig og dyrere, med mindre bedriften har kapasitet og budsjett til å ha egne varebiler og en egen avdeling for transport.
Hvis din bedrift intensjon er å nå ut til et større kundenettverk og forespørselen øker, vil logistikk leverandørs partnere blir mer aktuelt og kostnadsbesparende. Det vil vise til profesjonaliteten av bedriften og hjelpe dere med å holde kvaliteten av levering, lagring og distribuering av deres produkter oppe.
2. Hvorfor er logistikk viktig for nettbutikker?
Uansett om du har en liten bedrift, stor bedrift, eller nylig etablert bedrift. Så er det viktig å kartlegge behov tidlig. Logistikk er viktig å tenke på for å unngå ubeleilige situasjoner, med kunder eller forhandlere du distribuerer varene til. Du har kanskje erfart selv hvor irritert man blir hvis varene du bestiller blir levert sent eller uteblir totalt.
Når bedrifter vokser uten kontroll på prosessene, vil det fort bli kaos. Her ser man tydelig hvordan god logistikk handler om god planlegging. De ulike logistikk leverandørene tilbyr ulike tjenester innenfor logistikk. Som frakt, lager, administrasjon og frakt/distribuering. I tillegg har de ulike nivåer av kundebehandling på vegne av bedriften din.
Logistikk leverandører er derfor viktig for nettbutikker, da det ofte kan være vanskelig å utføre alle oppgavene av lagring, frakt og returer selv. En 3pl leverandør vil også hjelpe deg med å ha oversikt over beholdningen din og ha direkte kontakt med dine kunder. Og du vil få stordriftsfordeler fra første ordre.
Vi i Colliflow har lageret til over 70 nettbutikker og virksomheter under vårt tak. Vi håndterer all logistikk og sørger for kostnadseffektivt lagerhold og gunstige fraktpriser. Ved bruk av oss som leverandør, kan dine kunder bla. bestille før kl. 12 og varene sendes ut samme dag.
3. Hvordan finner man riktig logistikk partner?
Første steget her er å kartlegge hvilke ressurser din bedrift trenger
- Hvilke logistikktjenester vil hjelpe din bedrift?
- Trenger dere transport eller transporterer dere selv?
- Har dere eget lager eller ønsker dere å outsource lagerhold?
- Ønsker dere å ha lett tilgjengelig beholdnings oversikt?
- Ønsker dere stordriftsfordeler på frakt?
Jo mer bedriften vokser jo viktigere blir det å få hjelp med disse logistikktjenestene. Når forespørselen øker, er det ofte bedre å leie lagerplass enn å investere i eget? Og kunne det vært greit med en tredjeparts logistikkpartner som håndterer både lagring og utsending for dere? Hvor mye klare dere å gjøre selv uten at kvaliteten synker og oversikten forsvinner?
4. Er det noen ulemper med å ha logistikk leverandør partnere?
Med en 3PL leverandør betaler du kun for lagerplassen du trenger. Så om du i høysesong trenger mer plass betaler du for det. Når lavsesongen for din virksomhet kommer og du trenger mindre plagerplass, så går lagerplasskostnaden ned.
På denne måten kan du spare penger. Du slipper å betale for lagerplass du ikke trenger hele året, som du må om du eier eget lager. Lagerplassen kan enkelt justeres etter behov.
Du tenker kanskje at det virker dumt å ha et lager som du ikke selv fysisk styrer om du er vant til det. Men en 3PL partner som Colliflow vil kunne holde bedre oversikt over varene for deg og gi deg tilgang til verdifull oversikt og data.
5. Hvordan vil en 3pl, 4pl eller 5pl leverandør hjelpe bedriften min?
Det er ikke noe rett eller galt. Det eneste som er riktig er det som er riktig for din bedrift. En måte å tenke på logistikkpartnere på er sitatet “it takes a village”. Det er ingen som forventer at du skal klare alt alene. Colliflow har spisskompetanse på logistikk og det å drive lager er vår kjernekompetanse. Det kan du dra nytte av.
Om ditt ønske for din virksomhet er å nå ut til en større kundegruppe, så er det helt naturlig å trenge flere samarbeidspartnere i veksten. I tillegg vil en 2pl, 3pl, 4pl eller 5pl leverandør, akkurat som deg, ønske det aller beste for din bedrift.
Det er ikke bare en ressurs, men en partner som har en definert rolle å hjelpe deg gjøre prosessen av lagring og distribusjon enklere og bedre slik at din bedrift kan vokse. Colliflow hjelper bedrifter med å vokse og vi vokser med dem.
Leter du etter en 3PL partner som kan tilby profesjonell logistkk og har en personlig tilnærming i forhold til samarbeide? Da er vi i Colliflow her for deg. Vi tar oss av lagerbeholdningen, emballasje, returer og integrerer oss mot ditt ordresystem eller nettbutikk. Du vil få en smidigere logistikk som vil gi deg en enklere hverdag og en leveringskvalitet som kundene dine vil sette pris på. Det øker både salg og kundelojalitet.
Ønsker du å finne ut av hva outsourcing av lageret kan bety for din virksomhet? Få en kostnadsfri og uforpliktende gjennomgang av din logistikk. Gjør det enkelt å vurdere dagens situasjon og få oversikt over potensialet i å sette ut lageret. Ta kontakt med oss, vi ser frem til å høre fra deg.